Return True - 10 ترفند روانشناختی که باعث افزایش خلاقیت شما می شود ( قسمت اول )

10 ترفند روانشناختی که باعث افزایش خلاقیت شما می شود ( قسمت اول )

به نظر می رسد عده ای ذاتا خلاق هستند و این این موهبت به آنها، بدون هیچ تلاشی هدیه داده شده. اگر جزو این عده نیستید، بدین معنی نیست که محکوم به چنین زندگی هستید. خلاقیت مانند هر عضله دیگری قابلیت تمرین و رشد دارد.

در صورتی که منتظر هستید خلاقیت به شما الهام شود، دلسرد خواهید شد. باید به دنبال راه هایی برای تقویت خلاقیت خود باشد. مواردی را که به شما کمک می کنند توجه و انرژی ذهنی خود را به وظیفه مورد نظر متمرکز کنید بیابید.

در ادامه برخی از این ترفندهای جذاب و اغلب غیرمعمول را که ممکن است به ایجاد خلاقیت شما کمک کند، بیان می کنیم:

قدم زدن

یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که افراد هنگام پیاده روی بیشتر از زمانی که در حال نشستن هستند تمایل به ایجاد خلاقیت دارند. تحقیقات قبلی نشان داده است که فعالیت بدنی منظم می تواند نقش مهمی در تقویت و محافظت از توانایی های شناختی داشته باشد ، اما این مطالعه نشان داد که یک پیاده روی ساده می تواند بطور موقت انواع خاصی از تفکر را بهبود ببخشد.

بنابراین اگر به یک میز گره خورده اید و در تلاش هستید تا به یک ایده خوببرسید، سعی کنید با سرعت به پیاده روی بروید.

به خودتان پاداش دهید

تحقیقات نشان داده مدام پاداش دادن می تواند نتیجه عکس داشته باشد ( پدیده ای بنام اثر بیش از حد توجیه ). بنابراین به نظر می رسد ارائه نوعی پاداش برای تفکر خلاق ممکن است اثر متضاد داشته باشد  و خلاقیت و انگیزه را خنثی کند.

با این حال ، یک مطالعه نشان داد که وقتی به فرزندان پاداش صریح برای تولید نقاشی های خلاقانه داده می شود ، در واقع خلاقیت کار آنها افزایش می یابد.

بنابراین اگر می خواهیدخلاق باشید ، سعی کنید پاداشی برای رسیدن به یک راه حل خلاقانه به خود وعده دهید. فقط بیش از حد در  آن را زیاده روی نکنید

فاصله روانشناختی ایجاد کنید

وقتی خلاقیت شما بسته شده، سعی کنید از کاری که در حال انجام آن هستید فاصله بگیرید و یا به عبارتی به خود استراحت دهید. همچنین یک آزمایش نشان داد که قرار دادن فاصله روانی بین خود و مشکل،ممکن است همین نتیجه را بدهد.

محققان دریافتند که وقتی شرکت کنندگان تصور می کردند که مشکلی از یک مکان دور سرچشمه گرفته، مشکلات بیشتری را حل و به راه حلهای خلاقانه تری رسیده اند.

دفعه بعد که با یک مشکل دشوار روبرو شدید ، سعی کنید تصور کنید که مسئله از مکان فعلی شما بسیار دور است.

با آیتم های خلاقانه، خود را احاطه کنید

محیط اطراف نیز در روند خلاقانه نقش دارند. تحریک محیطی می تواند روند تفکر خلاق را تسهیل کند، بنابراین اطراف خود را با چیزهایی که فکر می کنید الهام بخش هستند، پر کنید.

در دکوراسیون فضای کاری خود از المان های خلاق استفاده کنید بدنبال مواردی باشید که در تحریک خلاقیت به شما کمک می کنند.

محدودیت ایجاد کنید

هنگامی که شما در حال تلاش برای حل یک مشکل هستید ، مردم اغلب بر روی بدیهیات تکیه می کنند و بر ایده های موجود بنا می کنند تا بتوانند ساده ترین راه حل را بیابند. این اغلب منجر به نتیجه خوب می شود ، اما همچنین می تواند جلوی راه حل های خلاق را بگیرد.

بمنظور جلوگیری از این مورد، می توانید برای استفاده از بدیهیات، محدودیت قرار دهید تا همیشه جایی برای خلاقیت باشد.

دفعه بعد که سعی در حل یک مشکل دارید ، سعی کنید مواردی را که می توانید استفاده کنید.این عملکرد باعث می شود با ایده های جدید و خلاقانه ای روبرو شوید که شاید هیچوقت به آن فکر نکرده بودید.

نظرات