Return True - روانشناسی رنگ - زرد

روانشناسی رنگ - زرد

در این مقاله قصد داریم رنگ زرد را بهتر بشناسیم تا زمانی که در طراحی خود از این رنگ استفاده می کنیم، متوجه حسی که به کاربر القا خواهیم کرد، باشیم.رنگ زرد می تواند روشن و قوی باشد. شاید به همین دلیل است که اغلب حس قدرت را منتقل می کند. این رنگ می تواند به سرعت توجه شما را جلب کند ، همچنین در هنگام استفاده بیش از حد می تواند آزاردهنده باشد. می تواند گرم و روشن باشد و همچنین باعث خستگی چشم شود.

روانشناسی رنگ نشان می دهد که رنگ های خاص قادر به برانگیختن روحیه خاصی هستند و حتی ممکن است در رفتار و منش افراد تأثیر داشته باشند. احساسی که رنگ ها در ما ایجاد می کنند می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی فرهنگی، تجربیات گذشته باشد. با این حال برخی رنگ ها می تواند به برانگیخته شدن یک حس کمک کنند.

وینسان وان گوگ درباره رنگ زرد میگوید:

زرد چقدر فوق العاده است. انگار که خورشیده.

 بیایید در باره احساس القایی رنگ زرد بیشتر بدانیم.

ویژگی های روانشناسی رنگ زرد

 برخی از ویژگی های اصلی که اغلب با رنگ زرد همراه هستند عبارتند از:

  • زرد رنگ روشنی است که اغلب به عنوان رنگی شاد و گرم توصیف می شود.
  • رنگ زرد به دلیل روشنایی زیاد باعث خستگی چشم می شود. استفاده از رنگ زرد به عنوان پس زمینه روی کاغذ یا مانیتور رایانه می تواند در مواردی منجر به افتادگی چشم یا کاهش بینایی شود.
  •  رنگ زرد همچنین می تواند احساس ناامیدی و عصبانیت ایجاد کند. اگرچه این یک رنگ شاد به حساب می آید. همچنین نوزادان در اتاق های زرد بیشتر تمایل دارند گریه کنند.
  • زرد همچنین می تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد.
  • از آنجایی که رنگ زرد قابل مشاهده ترین رنگ است ، بیشترین توجه را به خود جلب می کند. از رنگ زرد می توان به مقدار کم برای جلب توجه استفاده کرد ، مانند علامت راهنمایی یا تبلیغات.

احساس شما به رنگ زرد

به تصویر این مقاله نگاه کنید. چه حسی به رنگ زرد آن دارید؟ آیا در ذهن خود رنگ زرد را با خصوصیات یا موقعیت های خاصی مرتبط می کنید؟ نکته مهمی که باید بخاطر بسپار این است که احساساتی که بر اثر رنگهای خاصی برانگیخته می شوند لزوماً جهانی نیستند. اختلافات فرهنگی گاهی اوقات در درک مردم از رنگ دخیل هستند. تجربیات فردی نیز بر خلق و خوی هایی که رنگ ها می توانند ایجاد کنند تأثیر مهمی دارند.

در حالی که زرد دارای معانی نمادین مختلف است ، واکنش های فردی به آن می تواند بسیار متفاوت باشد. در زیر برخی از این واکنش ها را می خوانیم:

رنگ زرد پرانرژی است

 رنگ زرد اغلب به عنوان یک رنگ پر انرژی تلقی می شود. اغلب در موقعیت ها و محصولاتی که نیاز به القا حس هیجان یا انرژی دارند استفاده می شوند. رنگی روشن است و بلافاصله چشم را می گیرد. همچنین می تواند حس تازگی ، قدرت ، پرتلاطم و یا حتی نیرومند را انتقال دهد.

رنگ زرد می تواند تهاجمی باشد

بعضی اوقات رنگ زرد می تواند خیلی پرخاشگرانه و حتی جنگ طلبانه باشد. ممکن است افراد هنگام محاصره رنگ زرد عصبانی شوند.

زرد شاد است

برای بسیاری از افراد ، رنگ زرد به عنوان یک رنگ روشن و شاد دیده می شود. تبلیغ کنندگان ممکن است از آن برای جلب توجه و برانگیختن حس شادی استفاده کنند.

نظرات