Return True - روانشناسی رنگ - آبی

روانشناسی رنگ - آبی

در این مقاله قصد داریم رنگ آبی را بهتر بشناسیم تا زمانی که در طراحی خود از این رنگ استفاده می کنیم، متوجه حسی که به کاربر القا خواهیم کرد، باشیم.رنگ آبی چه احساسی را در شما ایجاد می کند؟ مردم مدتهاست که اعتقاد دارند رنگهای خاص می توانند حالات و احساسات مختلفی را برانگیخته و همچنین برخی تحقیقات نشان داده که رنگها می توانند اثرات روانی داشته باشند.

آبی رنگی است که در طبیعت میتواند آبی کم رنگ آسمان و یا آبی تیره در استخر عمیق پر از آب یافت می شود. شاید به همین دلیل باشد که افراد احساس رنگ آبی را "آرام" توصیف می کنند. با این حال این رنگ میتواند احساسی خنک، یخی و یا احساس "دوردست" را القا کند.

بیایید در باره احساس القایی رنگ آبی بیشتر بدانیم.

ویژگی های روانشناسی رنگ آبی

  • رنگ آبی توسط بسیاری از افراد به عنوان یک رنگ مورد علاقه توصیف شده است و رنگی است اکثر مردان به آن علاقه دارند.
  • از آنجا که آبی مورد علاقه بسیاری افراد است ، اغلب به عنوان یک رنگ غیر تهدیدآمیز مورد بررسی قرار می گیرد که می تواند محافظه کار و یا سنتی به نظر برسد.
  • رنگ آبی به ذهن آرامش را القا می کند. این رنگ اغلب به عنوان صلح آمیز ، آرام ، امن و منظم توصیف می شود.
  • آبی اغلب به عنوان نشانه ثبات و قابلیت اطمینان دیده می شود. مشاغلی که می خواهند تصویری از امنیت تهیه کنند ، معمولاً از رنگ آبی در تبلیغات و بازاریابی خود استفاده می کنند.
  • آبی همچنین می تواند احساس غم و اندوه را از بین ببرد.
  • از رنگ آبی اغلب برای تزئین دفاتر استفاده می شود زیرا تحقیقات نشان داده است که افراد در اتاق های آبی کار موثرتری انجام می دهند هستند.
  • آبی یکی از محبوب ترین رنگ ها است ، اما یکی از کم اشتها آورترین رنگها نیز هست. در برخی از برنامه های غذایی، خوردن وعده های غذا را در ظروفی با رنگ آبی پیشنهاد می کنند. آبی به ندرت در مواد غذایی به غیر از زغال اخته و برخی آلوها به طور طبیعی مشاهده می شود. همچنین رنگ آمیزی آبی در مواد غذایی، اغلب نشانه آلودگی یا سم است.
  • همچنین آبی می تواند ضربان نبض و دمای بدن را کاهش دهد.

احساس شما به رنگ آبی

به تصویر این مقاله نگاه کنید. چه حسی به رنگ آبی آن دارید؟ آیا در ذهن خود رنگ آبی را با  خصوصیات یا موقعیت های خاصی مرتبط می کنید؟ نکته مهمی که باید بخاطر بسپار این است که احساساتی که بر اثر رنگهای خاصی برانگیخته می شوند لزوماً جهانی نیستند. اختلافات فرهنگی گاهی اوقات در درک مردم از رنگ دخیل هستند. تجربیات فردی نیز بر خلق و خوی هایی که رنگ ها می توانند ایجاد کنند تأثیر مهمی دارند. اگر رنگ آبی را با یک دوست سرزنده و پر جنب و جوش مرتبط کنید ، ممکن است آن را به عنوان یک رنگ با انرژی بالا مشاهده کنید که احساس هیجان را برانگیزد.

در حالی که آبی دارای معانی نمادین مختلف است ، واکنش های فردی به رنگ آبی می تواند بسیار متفاوت باشد. در زیر برخی از این واکنش ها را می خوانیم:

آبی رنگ آسمان ، اقیانوس ، خواب و گرگ و میش است. این رنگی است که باعث می شود احساس خوبی داشته باشم. وقتی آن را می بینم ، تقریباً احساس می کنم در بهشت هستم. برای من ، آبی رنگ اخلاص ، الهام و معنویت است. این باعث می شود احساس کنم که من به اندازه کافی خوب هستم.

بسیاری از مردم رنگ آبی را مانند یک آسمان تابستانی روشن و یا آبهای آرام ، آرام می دانند. اما وقتی این رنگ عمیق و شدید است، این احساس نیز تغییر می کند. آسمان طوفانی و آب خشمگین می شود. اکنون آبی احساس انرژی ، قدرت و روح را به وجود می آورد.

من عاشق آبی هستم ، زیرا رنگ اقیانوس و آسمان است. رنگ آبی باعث می شود احساس آرامش ، آرام ، معنوی و قدرت داشته باشم. وقتی به آبهای آبی اقیانوس نگاه می کنم ، احساس آرامش و احساس قدرت می کنم ، مانند امواج متحرک احساس راحتی می کنم. همچنین غم و اندوهی در آن وجود دارد که گاهی اوقات چشمانم را با اشک پر می کند.

جمع بندی

در حالی که کاوش در روانشناسی رنگ می تواند جالب باشد ، لازم است به یاد داشته باشید که واکنش به رنگ نیز می تواند بسیار شخصی باشد. تجارب گذشته می تواند در شکل گیری نحوه احساس و واکنش مردم نسبت به رنگ های مختلف نقش داشته باشد. در حالی که برخی از افراد رنگ آبی را رنگ غم انگیز می دانند ، برخی دیگر ممکن است آن را به عنوان رنگی صلح آمیز یا الهام بخش تعبیر کنند. احساسات خود را نسبت به رنگ آبی بیابید و در مورد برخی از تأثیرات یا تجربیاتی که ممکن است در واکنش شما به این رنگ نقش داشته باشد ، فکر کنید.

نظرات