Return True - طراحی سایت، توسعه، UI & UX

طراحی سایت، توسعه، UI & UX

طراحی سایت، توسعه سایت، UI و UX کلماتی هستند که در هنگام بحث حول وبسایت، دائما تکرار می شوند. گرچه این کلمات گاها به جای یکدیگر استفاده می شوند ولی هرکدام از آنها معنی بخصوصی دارند. در صورتی که در حال فکر کردن به داشتن یک سایت و برنامه ریزی برای آن هستید، باید تفاوت های آنها را بدانید.

طراحی وب ( Web Design )

تمامی المان های یک وبسایت مانند لایه ها، گرافیک، رنگ، نوشته های وبسایت، تصاویر، ویدئوها و عناصر بصری UI و UX قمست های طراحی وب هستند. تمام چیزی که در وبسایت میبینید، در طراحی وب تعریف می شود. شروع آن با ساخت قاب ( website wireframe ) ، طراحی لایه ( layout design ) و mock-ups می باشد. کد و برنامه نویسی قسمتی از طراحی وب نمی باشد.

طراحی وب پایه ساخت وبسایت می باشد. در کنار UI و UX، طراحی وب شامل نقشه ها و ناوبری ها می باشد. طراحی وب عملکرد وبسایت را معرفی می کند تجربه کاربری وبسایت و نقاط تماس وبسایت با بازدید کننده را نمایش می دهد. نمایش دهنده جایگاه قرارگیری اطلاعات مهم محصول و یا سرویس، ایمیل و یا دکمه عضویت و ... بخش هایی از طراحی وب می باشد.

به اختصار طراحی وب هر چیزیست که شما در صفحه موبایل، تبلت، لپتاپ و ... می بینید.

توسعه وب ( Web Development )

به ساخت و نگه داری وب سایت توسط زبان های برنامه نویسی، چارچوب ها ( frameworks ) و ابزارها را توسعه وب می گویند. حتی ایجاد یک تک صفحه توسط HTML و CSS در این بخش می گنجد. توسعه وب شامل ایجاد صفحات ایستا ( static  ) و یا پویا ( dynamic ) ، ابزارهای آنلاین، اپلیکیشن های مبتنی بر وب و یا پورتال ها می باشد.

توسعه دهندگان وب برنامه نویسی وبسایت را انجام می دهند و به دو دسته تقسیم می شوند

  • front-end
  • back-end

گروهی که در front-end فعالیت می کنند، برنامه نویسانی هستند که ظاهر سایت را برنامه نویسی می کنند در حالیکه برنامه نویسان back-end دیتاهای کاربر و وبسایت را برنامه نویسی می کنند.

به افرادی که در هر دو گروه فعالیت می کنند، full-stack developers می گویند.

رابط کاربری ( User Interface - UI )

رابط کاربری پلت فرم بصری است که ما را قادر به کنترل ویژگی های دستگاه می کند. هر دستگاه با یک صفحه نمایش یک UI یا طراحی رابط کاربر دارد.

طراحی رابط کاربری می تواند به سه بخش تقسیم شود

  • طراحی گرافیک
  • طراحی تعامل
  • تست کاربر

طراحی گرافیک برای همه شناخته شده است. این روند طراحی بصری یک محصول دیجیتال است.

طراحی تعامل همه چیز در مورد طراحی جریان عملیاتی و مشخصات است. این عمدتا توسط طراحان تعامل انجام می شود(IxD).

تست کاربر برای بررسی کارایی طراحی طراحی تعامل و زیبایی شناسی گرافیک انجام می شود.

طراحی رابط کاربر برای صفحه نمایش تلفن همراه، لپ تاپ، تبلت و وب سایت متفاوت است. بنابراین، هنگام انتخاب یک طراح رابط کاربری، مطمئن شوید که می تواند رابط کاربری را روی اندازه های مختلف صفحه نمایش طراحی کند.

تجربه ی کاربر ( User Experience - UX  )

 طراحان تجربه ی کاربری ( UX ) تجربیات کاربران وبسایت شما را طراحی می کند. UX زمانی معنی پیدا میکند که UI به خوبی طراحی شده باشد. طراحی UI با طراحی UX همراه است و در نتیجه بسیاری از افراد نقش طراحان UI و UX را اشتباه می گیرند. طراحان UX با کاربران وبسایت شما تعامل دارند و دائما بازخورد های آنها را از نحوه تعامل با وبسیات شما جمع آوری می کنند و از این اطلاعات برای افزایش احساس رضایت کاربران و باز طراحی UX استفاده می کنند.

نظرات